OPRACOWAŁA: KLEINSZMIDT IZABELLA
KONTRAKT:
I. Każdy uczeń jest oceniany w skali sześciostopniowej. Przy ocenach cząstkowych dopuszcza się "+" i "-"
II. Ocenie podlegają:
(a) prace klasowe, testy i sprawdziany (b) kartkówki (c) odpowiedzi ustne (d) aktywność na lekcji (e) praca w grupach (f) zadania domowe (g) prace długoterminowe
III. Prace klasowe, testy i sprawdziany są obowiązkowe i zapowiadane zawsze z tygodniowym wyprzedzeniem. Omawiany jest wcześniej ich zakres na lekcji powtórzeniowej.
IV. Jeśli uczeń opuścił pracę klasową, test lub sprawdzian powinien napisać je w ciągu 2 tygodni.
V. Uczeń może poprawić pracę klasową jeśli otrzymał ocenę niedostateczną. Czas na poprawę ma w przeciągu tygodnia od oddania pracy. Poprawia tylko raz.
VI. Kartkówki są niezapowiedziane.
VII. Prace klasowe, testy i sprawdziany są przechowywane do wglądu dla rodziców.
VIII. Uczeń ma prawo odwołać się od oceny okresowej zgodnie ze szkolnym wewnętrznym regulaminem oceniania i promowania.
IX. Dopuszcza się możliwość zmian w kontrakcie za zgodą obu stron.
v NARZĘDZIA I CZAS POMIARU OSIĄGNIĘĆ UCZNIA
Pomiar osiągnięć uczniów odbywa się za pomocą narzędzi: (a) sprawdzian / do 35 minut/ (b) testy / do 35 minut/ (c) kartkówki / do 15 minut/ (d) odpowiedzi ustne (e) referaty (f) analizy materiałów źródłowych (g) zeszyty ćwiczeń (h) rozwiązywanie krzyżówek (i) obserwacji ucznia: - przygotowanie do lekcji - aktywność na lekcji - praca w grupach -prowadzenie zeszytów - odrabianie zadań domowych Ilość i częstotliwość pomiarów jest zależna od klasy oraz danego programu.
v OBSZAR AKTYWNOŚCI:
Na lekcjach przyrody będą oceniane następujące obszary aktywności uczniów:
(a) znajomość pojęć przyrodniczych (b) poszukiwanie i gromadzenie informacji przyrodniczych (c) rozwijanie dociekliwości poznawczej, zainteresowań faktami geograficznymi i biologicznymi (d) lokalizowanie w czasie i przestrzeni omawianych wydarzeń (e) stosowanie poznanych pojęć w różnych kontekstach w zakresie wyznaczonym programem (f) rozumienie faktów i zjawisk oraz związków i zależności między nimi (f) posługiwanie się mapą, wykresem, tabelą i zestawieniem (g) praca w grupach oraz współpraca w zespole (h) zainteresowanie tokiem zajęć lekcyjnych / aktywny udział/
v WYMAGANIA NA OCENĘ
1. Testy i sprawdziany są punktowane, a punkty przeliczane na stopnie / oceny / wg następujących kryteriów:
Celujący 90 - 100% max. ilość punktów + zadania dodatkowe Bardzo dobry 90 - 100% max. ilość punktów Dobry 89 - 75% max. ilość punktów Dostateczny 51 - 74% max. ilość punktów Dopuszczający 50 - 30% max. ilość punktów Niedostateczny 29 - 0% max. ilość punktów
WYMAGANIA NA OCENĘ CELUJĄCĄ
WIEDZA - posiada wiedzę znacznie wykraczającą poza obowiązkowe wymagania programowe - samodzielnie i twórczo rozwija własne zainteresowania geograficzne - dodatkowa wiedza jest wynikiem samodzielnych poszukiwań i przemyśleń. UMIEJĘTNOŚCI - nie tylko potrafi korzystać z różnych źródeł informacji wskazanych przez nauczyciela, ale również potrafi samodzielnie zdobywać wiadomości - potrafi nie tylko poprawnie rozumować kategoriami ściśle przyrodniczymi / przyczyny-skutki/ ale również umie powiązać problematykę przyrodniczą z zagadnieniami poznanymi w czasie lekcji innych przedmiotów - potrafi udowodnić swoje zdanie używając odpowiedniej argumentacji AKTYWNOŚĆ - autentycznie zainteresowany tym, co dzieje się podczas zajęć lekcyjnych - podejmuje się z własnej woli realizacji różnych zadań, wykazując inicjatywę i pomysłowość
WYMAGANIA NA OCENĘ BARDZO DOBRĄ
WIEDZA - opanował pełny zakres wiedzy określony programem nauczania - zna i rozumie wszystkie pojęcia wprowadzone na lekcjach, potrafi posługiwać w różnych sytuacjach poznawczych UMIEJĘTNOŚCI - sprawnie korzysta ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela źródeł informacji - potrafi korzystając ze wskazówek nauczyciela dotrzeć do dodatkowych źródeł informacji - samodzielnie rozwiązuje problemy i zadania postawione przez nauczyciela, posługując się zdobytymi umiejętnościami - potrafi poprawnie rozumować w kategoriach przyczynowo-skutkowych wykorzystując wiedzę przewidzianą programem nie tylko z zakresu przyrody, ale również pokrewnych przedmiotów AKTYWNOŚĆ - formuje i przedstawia na forum klasowym własne opinie, bierze czynny udział w dyskusjach - wykazuje się aktywną postawą w klasie, poproszony nigdy nie odmawia wykonania dodatkowych zadań, aktywnie uczestniczy w rozwiązywaniu zadań realizowanych przez grupę, często wykazuje własną inicjatywę.
WYMAGANIA NA OCENĘ DOBRĄ
WIEDZA - zna i rozumie większość zagadnień poruszanych na lekcji - zna i rozumie większość pojęć - rozumie treść faktów przyrodniczych oraz ich przyczyny i skutki - dobrze opanował wiedzę wymaganą programem /chęć od czasu do czasu popełnia błędy UMIEJĘTNOŚCI - posiada kompetencje określone dla poziomu wymagań podstawowych a ponadto: - potrafi samodzielnie opracować na piśmie zagadnienia przyrodnicze wskazane przez nauczyciela, korzystając z różnych źródeł - potrafi pod kierunkiem nauczyciela analizować teksty źródłowe i porównać dostrzeżone w nich zjawiska - dodrze posługuje się mapą geograficzną /potrafi odczytać zawarte w nich informacje i posługiwać się legendą mapy/ AKTYWNOŚĆ - wykonuje polecenia nauczyciela - aktywny na lekcji, choć nie jest pomysłodawcą, realizuje chętnie cudze pomysły - pomaga innym, nigdy nie przeszkadza w pracy.
WYMAGANIA NA OCENĘ DOSTATECZNĄ
WIEDZA - opanował wiadomości określone programem nauczania geografii w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w minimum programowym - zna i rozumie podstawowe pojęcia - w opracowaniach pisemnych popełnia błędy merytoryczne, które potrafi z reguły samodzielnie poprawić po uwagach nauczyciela
UMIEJĘTNOŚCI - posiada kompetencje określone dla poziomu wymagań koniecznych a ponadto: - dysponuje podstawowymi umiejętnościami umożliwiającymi uzupełnienie braków i luk w wiedzy niezbędnej do dalszego kształcenia: - potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych źródeł informacji przyrodniczej - potrafi wykonać proste zadania pisemne oparte na podręczniku lub innych źródłach wiedzy
AKTYWNOŚĆ - w czasie lekcji wykazuje się aktywnością sporadyczną / pracuje bez zapału, ale nie przeszkadza innym/
WYMAGANIA NA OCENĘ DOPUSZCZAJĄCĄ
WIEDZA - uczeń dysponuje niepełną fragmentaryczną wiedzą określoną programem - przy pomocy nauczyciela potrafi wyjaśnić znaczenie prostych pojęć - w minimalnym stopniu opanowuje zagadnienia omawiane na lekcjach - poważne braki w obszarze wiedzy geograficznej może usunąć w dłuższym okresie czasu UMIEJĘTNOŚCI - przy pomocy nauczyciela lub kolegów potrafi wykonać proste polecenia wymagając zastosowania podstawowych umiejętności wymaganych w procesie uczenia się przyrody - rozumienie prostego tekstu źródłowego. AKTYWNOŚĆ - jest biernym uczestnikiem zajęć, ale nie przeszkadza w ich prowadzeniu - włącza się do pracy pod nadzorem nauczyciela.
OCENA NIEDOSTATECZNA
WIEDZA - braki w wiedzą są na tyle duże, iż nie rokują one nadziei na ich usunięcie nawet w dłuższym okresie czasu i przy pomocy nauczyciela - wyraźny brak zainteresowania przedmiotem - nie zna podstawowych pojęć przyrodniczych - nie opanował w stopniu minimalnym zagadnień poruszanych na lekcji UMIEJĘTNOŚCI - nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać prostych poleceń wymagających zastosowania treści faktów przyrodniczych, elementarnych pojęć i prostych umiejętności - nie potrafi powtórzyć nawet fragmentów opracowanych na lekcji AKTYWNOŚĆ - swoją postawą uniemożliwia pracę innym - nie wykonuje zadań postawionych przez nauczyciela lub realizowanych przez grupę.
v ZASADY ZWROTNE
NAUCZYCIEL - UCZEŃ
1. Nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz do każdej wystawionej oceny. 2. Uczeń ma możliwość uzyskania dodatkowych wyjaśnień do wystawionej oceny w przypadku wątpliwości. 3. Nauczyciel pomaga uczniowi w samodzielnym planowaniu rozwoju. 4. Nauczyciel motywuje ucznia do dalszej nauki / pracy /
NAUCZYCIEL - RODZICE
Podczas wywiadówek, rozmów indywidualnych nauczyciel przekazuje rodzicom: 1. Informacje o aktualnym stanie rozwoju i postępów w nauce. 2. Dostarcza informacji o trudnościach i uzdolnieniach ucznia. 3. Przekazuje wskazówki do dalszej pracy. Rodzice są zobowiązani do podpisywania prac pisemnych /prace klasowe sprawdziany, testy/. Rodzice mają wgląd do teczek z pracami uczniów oraz kart obserwacji.
NAUCZYCIEL - WYCHOWAWCA
1. Nauczyciel wpisuje oceny do dziennika. 2. Nauczyciel informuje wychowawcę o aktualnych osiągnięciach i zachowaniu uczniów. 3. Nauczyciel przekazuje wychowawcy informację o uczniach zagrożonych oceną niedostateczną.
SYSTEM OCENIANIA Z PRZYRODY |